کاربرد گاز مایع در موتورهای اشتعال جرقه ای

projeha.net بزرگترین سایت دانلود پروژه و مقالات دانشجویی

 

تعداد صفحات : ۷۳     فرمت :   word

ال پی جی چیست؟
سوخت رسانی کاربراتوری (ونتوری ثابت و متغیر) / موتورهای اشتعال جرقه ای
موتور اشتعال تراکمی یا موتور دیزلی
کاربرد گاز مایع ال پی جی به عنوان سوخت در موتورهای دیزلی و اشتعال جرقه ای
مقدمه : ال پی جی چیست ؟
گاز مایع( (LPGویا گاز نفت مایع، از دو نوع هیدرو کربن اشباع شده( ۱۰C4H و ۸C3H) تشکیل گردیده و اساسا″ از مشتقات نفت خام محسوب، که در چرخه پالایش از آن تفکیک می گردد.
درصد اختلاط دو گاز تشکیل دهنده گاز مایع در فصول مختلف سال به علت تغییرات نقطه جوش، متغییر است به گونه ای که در فصل گرما میزان(۸C3H) بین۳۰تا۴۵ درصد و(۱۰C4H) تا ۵۵ درصد افزایش می یابد.
گاز مایع به سهولت با هوا مخلوط و کاملا″ می سوزد و ارزش حرارتی آن تا دو برابر نفت سفید است و به عنوان یک فرآورده بی رقیب با کیفیت بالا و سهولت مصرف، نقش موثری در حل نسبی آلودگی هوا داشته و سبب اعتلای سطح زندگی مردم می گردد. گاز مایع اصولا″ بی رنگ و بی بو بوده و بعداز تولید به منظور آگاهی از نشت احتمالی آن با اضافه کردن مواد مخصوصی بنام مرکبتان، بو دار می نماید.
ضمنا″ گاز مایع تولید شده در پالایشگاههای کشور توسط شرکتهای توزیع کننده در سراسر کشور بین مصرف کنندگان این فرآورده توزیع شده و از نظر کیفیت نوع گاز مایع آنها هیچگونه تفاوتی میان آنها وجود نداشته و فقط کیفیت در توزیع، این شرکتها را از یکدیگر متمایز و برتری می دهد. لازم به ذکر است گاز مایع کلا″ و اساسا″ با گاز طبیعی یا همان گاز شهری((CH4 هم از نظر فرمول شیمیایی، بازده حرارتی و موارد مصرف متفاوت می باشد.
سیستم LPG یکی دیگر از سیستمهای می باشد که در کاهش الودگی تاثیر بسزایی دارد. LPG و CNGدر کلیات با هم مشابه می باشند اما LPG و CNG در بعضی موارد با هم تفاوت های دارند .
سوخت رسانی کاربراتوری (ونتوری ثابت و متغیر)

در موتورهای اشتعال جرقه ای کاربراتورها وظیفه مخلوط کردن سوخت وهوای مورد نیاز موتور را برعهده دارند هوای ورودی از صافی هوا و سوخت از پمپ بنزین در کاربراتور با نسبتی که با شرایط خودرو معیین می شود با یکدیگر مخلوط می شوند بطور کلی وظایف کاربراتور را می توان مخلوط کردن سوخت وهوا اتمیزه کردن سوخت و تعیین نسبت سوخت – هوا با توجه به بار موتور دانست
کاربراتورها از جهت حرکت بنزین (سیستم سوخت رسانی)
۱- کاربراتور صعودی :
در این کاربراتور هوای ورودی از پایین کاربراتور وارد شده و در حین بالا رفتن با سوخت پاشیده شده از ژیگلور مخلوط می شود از این نوع کاربراتور بدلیل کاهش راندمان حجمی موتور در خودروهای موتور در خودروهای سواری استفاده نمی شود وتنها در ماشینهای کشاورزی وموتورهای دریایی مورد مصرف دارند
۲- کاربراتور نزولی :
در این نوع کاربراتور هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد شده و با سوخت تحت تاثیر نیروی جاذبه مخلوط شده و حرکت می کند این نوع تاز کاربراتور راندمان حجمی بالایی دارد
۳- کاربراتور افقی :
در این نوع کاربراتور سوخت و هوا به صورت افقی حرکت کرده و راندمان حجمی کمتری از کاربراتور نوع نزولی دارد
کاربراتور ها از نظر ونتوری (سیستم سوخت رسانی)
۱- کاربراتور ونتوری ثابت :
در این نوع کاربراتور جریان هوای عبوری از ونتوری خلا نسبی یا مکشی ایجاد می کند که سبب تخلیه سوخت از نازل می شود تنوع این کاربراتور زیاد است و همگی برا اساس روش مشترکی کار میکنند
۲- کاربراتور ونتوری متغیر :
در این نوع کاربراتور با تغییر شرایط وارد بر موتور سطح موثر ونتوری نیز تغییر می کند
کاربراتور ونتوری ثابت از نظر تعداد دهانه (سیستم سوخت رسانی)
بیشتر موتورهای کوچک کاربراتور یک دهانه دارند اما استفاده از کاربراتور دو و چهار دهانه ای سبب افزایش راندمان حجمی موتور می شود که این افزایش راندمان حجمی در دورهای بالا از اهمیت زیادیبرخوردار است اگر این سوال پیش اید که میتوان از یک کاربراتور تک دهانه با قطر زیاد استفاده کرد باید گفت که در این صورت مکش ونتوری به اندازه ای ضعیف خواهد شد که نمی توان نسبت سوخت-هوا را بوسیله ان تنظیم کرد

 

 

 

نوشته کاربرد گاز مایع در موتورهای اشتعال جرقه ای اولین بار در مرکز دانلود پروژه ها و مقالات اماده پدیدار شد.

Comments are closed.

حامیان